KESEMUA ASAS WAHABIAH UNTUK MENOLAK ASHAAIRAH TELAH PUN ROBOH


Noor Deros

  ·

KESEMUA ASAS WAHABIAH UNTUK MENOLAK ASHAAIRAH TELAH PUN ROBOH

1) Awalnya mereka bising tolak kalam. Bila sedar Ibn Taymiyah pun berkalam mereka beralasan “Kalam boleh guna untuk lawan Ashaairah”. Tapi Ashaairah tak boleh guna untuk radd Falasifah, Taymiyun dan lain-lain.

Mereka lupa Ibn Taymiyah juga sepakat dengan Ahli Falsafah dan Jahmiyah dalam beberapa perkara dan menyanggah nass. Disini lidah mereka terseliuh dan mereka jadi bisu.

Hakikatnya, nak tolak kalam pun kena berkalam. Mereka tolak apa yg mereka sendiri lakukan.

2) Mereka dakwa tolak Majaz dan Takwil, namun bila sampai ayat dan hadis mutasyabihat seperti “Allah disakiti, Allah sakit, Allah minta makan dan minum”, mereka terpaksa takwil, bahkan dalam hadis “Allah sakit” kalau mereka buka aqal mereka akan sedar Allah sendiri mentakwil.

Secara tak langsung mereka terpaksa akui adanya majaz dan mereka juga takwil.

Sekali lagi, mereka haramkan keatas orang lain sesuatu yang mereka sendiri lakukan.

3) Mereka sibuk kata Istighaathah itu Syirik Akbar, tetapi ternyata mereka salah faham apa itu Syirik Musyrikin zaman Nabi s.a.w sehingga mensyirikkan sesama Islam. Golongan yang percaya Allah tak dengar apabila mereka berbisik dan Allah perlu bantuan tuhan-tuhan kecil untuk mentadbir alam mereka kata ada Tauhid Rububiyah.

Sedangkan golongan yang beriman dengan kesemua sifat rububiyah Allah, tidak menduakan Allah dalam sifat rububiahnya namun beristighaathah kepada makhluk yang diyakini mampu mendoakan kepada Allah dikatanya Musyrik bahkan lebih Musyrik dari Musyrikin zaman Nabi s.a.w.

Perkara asas seperti Syirik dan Tauhid mereka lakukan kesalahan besar sehingga menumpahkan darah sesama Islam.

4) Mazhab Wahabiah hanya berdiri diatas 3 isu ini dan kesemuanya telah roboh sebelum dibina (Cuba lah baca secara literal).

Apabila ketiga-tiga asas itu telah roboh, tiada asas yang tinggal untuk mereka tolak aliran Ashaairah kecuali isu-isu ranting.

Apa lagi, tinggalkan Wahabiah dan jadi Ash’ari, itulah cerminan jalan Salaf yang paling mirip insyAllah.

Leave a comment